Miao nieuwjaarsfestival - Reisverslag uit Xijiang, China van Frank - WaarBenJij.nu Miao nieuwjaarsfestival - Reisverslag uit Xijiang, China van Frank - WaarBenJij.nu

Miao nieuwjaarsfestival

Door: Frank en Sabine

Blijf op de hoogte en volg Frank

18 November 2007 | China, Xijiang

In Xijiang aangekomen... hier gaat het gebeuren het Miao nieuwjaarsfestival. Ontvangst in de hostel erg vriendelijk: onder genot van Chinees gezang (...) 12 kommetjes rijstwijn achterover gieten voordat je uberhaupt binnen komt (en dat om 11 uur 's morgens). We hebben al door dat de Chinezen wel van een drankje houden; ze zijn normaal al luidruchtig, maar nu helemaal.

Dag 1 van het feest staat in het teken van voorbereidingen thuis dwz veel kippen waarvan de nek om wordt gedraaid, menig varken voor de deur geslacht (niet letterlijk aanschouwd, maar de restanten spreken boekdelen...). De rijstwijn vloeit rijkelijk en de feestkledij is uit de motteballen gehaald.

Op dorpspleintje de eerste zang en dans gezien. Veel mooie kleding, mondorgels van bamboe en veel lokale op hun paasbest. Wij zijn de enige witneuzen (en vooral niet op ons paasbest).
In het dorp na dagen geheelonthouding..Koffie! En nog lekker ook, net espresso. Wordt de koude mens warm van, want tis hier flink fris. Die lelijke thermo-onderbroek komt van pas.
's Avonds vuurwerk gekeken en heerlijk gegeten bij onze gastvrouw. Jippie, heet water! Dus warme douche en baard van tig dag eraf.

Vandaag alvast voorproefje gehad met nog meer zang, dans en rijstwijn..... Tis nu half 2 en straks volgt er een belangrijke performance op het grote plein; we zijn benieuwd.

Morgen reizen we alweer verder, dan verlaten we het Miao gebied en komen we bij de Dong. Ook weer spannend!

Mazzel!
B&F

• 18 November 2007 - 11:31

Tess:

Als dit de opmaat is naar een nieuwjaarsfeest, dan kunnen wij daar nog wat van leren. Onze oliebollen zijn er niets bij! Ben benieuwd naar het echte feest!
    Groetjes, (schoon)sis en aanhang

• 18 November 2007 - 12:16

Damnoda:

Ongelooooflijk om die beelden op deze manier binnen te krijgen. Is toch weer eens wat anders dan via een 8uur journaal of een commerciele reisgids. Erg mooi. Geniet! Voor je het weet zit je weer in het vlakke Nederland waar de thee bladeren alleen in zakjes te verkrijgen zijn en je zonder het gezelschap van een varken je behoefte moet doen.

Enjoy!

• 18 November 2007 - 14:58

Kina:

Gaaf tot nu die verhalen. Mooie foto’s ook, bevalt zeker wel die nieuw camera! Denk toch dat we deze reis hoog op ons lijstje moeten plaatsen, wel met verlenging dan kan ik nog een paar dagen gokken in Macau…
    Toch ook wel gezellig met zo’n varken anders hurk je ook maar alleen. Dat varken geniet er waarschijnlijk nog van ook. Geniet nog van al het moois.

• 22 November 2007 - 08:57

Ruud:

Mooi hoor! Ah, die rode lampion doet mij gelijk aan 'Raise the red lantarn'denken.
    Dus dat varken bij die wc leeft niet meer nu? ;-)
    Geweldige reis, en blijf schieten krijl en co.(met scherp!)

Mzzl,
    Rude