Bij de Dong - Reisverslag uit Zhaoxing, China van Frank - WaarBenJij.nu Bij de Dong - Reisverslag uit Zhaoxing, China van Frank - WaarBenJij.nu

Bij de Dong

Door: Frank en Sabine

Blijf op de hoogte en volg Frank

22 November 2007 | China, Zhaoxing

Benne we weer..........

Waar te beginnen? Het restant van het Miao nieuwjaarsfestival bleek iets minder spannend dan gehoopt. Misschien door het mooie festival in Ladakh iets te hoge verwachtingen. Grappige is dat lokalen ook niet weten wanneer wat precies gaat plaatsvinden dus voor hetzelfde geld was het een dag na ons groot feest. Toch genoten van de mooie kostuums. En een paar dikke oren van de vele 1000-klappers! Helaas geen foto's meer want wizzkid heeft ze al op zijn I-podje gezet.

Na Xijiang via lelijke grote plaats verder getrokken (daar geslapen in chinees staatshotel, kan je wel vertellen dat je dan beter bij de mensen thuis kan pitten... wat een griebustent! Voor jullie idee zitten we misschien alleen maar in griebustenten, maar ... er is echt verschil!). Vervolgens naar een eeuwen oud garnizoendorpje, Longli; heel anders, heel mooi, maar beeeere koud! En passent drakendansje aanschouwd en lekker rondgestruind.

Dag erna via adembenemend mooie rijstterrassen met een zonnetje (botten zijn ook weer warm) doorgetufd naar Zhaoxing. Hier wonen voornl Dong (weer ander minderheid); zij kleuren hun stof met indigo, dus je ziet overal blauwe lappen te drogen hangen. Om er een mooie glans aan te geven wordt er langdurig met een houten hamer op geklopt... je hoort het geluid overal. Vanochtend door gekukeleku gewekt, even internetten en straks een hike door de rijstterrassen.
En na zo'n inspanning is een echt bakkiel leut van vers gemalen bonen natuurlijk een welkome tractatie. Eierkoek (ja, Sonja B goes international, die is lekker bezig hier in China) erbij... wat wil een mens nog meer?

Misschien volgt later nog bericht, maar internet cafe heeft ca 10 computers en 's avonds bezet de lokale jeugd de tent: gamen met z'n allen!

B&F

PS reacties welkom ;-)

• 22 November 2007 - 06:05

Marrylies:

Ik loop helemaal achter in mijn "commentaar"! Druk baasje hè?! Terugkomend op dat varken op de plee (hé, geen WC eend maar plee pig!): gezien de frequentie waarmee ik de WC bezoek (en Bee doet daar niet voor onder), zou ik een wetenschappelijk onderzoek naar het gedrag van het varken in gevangenschap kunnen starten. zal ik Victoria in de KWB-er loo (hoe schrijf je dat??) opsluiten? Verder ben ik niet jaloers omdat jullie daar lopen te Marco Poloën en wij hier om 07:26 in de spitstrein stappen om er om 17:50 weer uit gespuugd te worden. Lichtpuntje: zondag lunchen op de Euromast en 'savonds naar Night of the Proms, voor M's verjaardag. Jaaah, daar hebben jullie niet van terug hè? Straks weer aan de taart want Esther is jarig (Bee, zie je mail want ik heb weer wat orders geplaatst, over salarisschalen hebben we het wel als ik bij jullie aanschuif aan die Chinese rijsttafel). Puf, wéér die overheerlijke cappu met vers gebakken roomboter gebakjes...
    Lieve B en F, loop geen gezwellen op (Bee heeft er een handje van, lately) en maak er nog wat moois van want hier is alles Sinterklaas wat de klok slaat en santa staat ook al te trappelen.
    Tot gauw! )Wanneer eigenlijk?)
    Dikke kus,
    M

• 22 November 2007 - 08:41

Mirjam:

Hoi,
    Wat is mooi daar zeg! ..wat een geweldige foto's!! Geniet ervan en ik kijk alweer uit naar het volgende berichtje.

groetjes

• 22 November 2007 - 09:03

Ruud:

Ik dacht dat het woord Ipod nooit zou vallen, yesss! En dat in een land waar de Middeleeuwen zowat gisteren lijkt te zijn begonnen! Mooi die waterdrager daar gaat ons authentieke haart harder van kloppen en uiteraard die rijstterrassen...in 1 woord "@$%^&*#!!!!

Mzzl,
    Rude

• 22 November 2007 - 09:53

Jeanette:

Ik ben er weer stil van.
    Bij jullie thuis gaat alles prima! Geen gekke dingen. Poepgedrag nog onder controle?????????

dikke kus namens de hele family

• 22 November 2007 - 11:01

Laura:

Hey!
    Wat een leuke verhalen en mooie foto's weer uit China! Is weer een hele goede onderbreking van de (soms saaie) colleges!
    Ben al erg benieuwd naar alle foto's als jullie weer terug zijn!
    Heel veel plezier nog!

X Laura

• 22 November 2007 - 18:09

Tess:

Lieve globetrotters,
    Ik zit met open mond naar al dat moois te kijken. Zelfs de locals zijn mooi.Zouden die mensen zelf beseffen in wat voor prachtige omgeving ze wonen? Ze zullen het wel te druk hebben met hun dagelijkse beslommeringen. Waarin hun wereld dan wel weer op de onze lijkt! Leuk reisgezelschap hebben jullie. Zal wel een cultuurshock voor die mensen zijn als ze met Air benen-in-de-nek mee terug mogen!
    Ik word nu toch wel heel nieuwsgierig naar de foto's die ongetwijfeld in het echt beter van kwaliteit zullen zijn dan via Internet.
    Hou nog effe vol, de boerenkool wacht op jullie!
    Have fun,
    Tess en de rest.

• 22 November 2007 - 21:42

Marianne:

Wat een leuk staatsportret ;-)